Enkla Elbolagets logga

Frågor och svar

Vi har besvarat de vanligaste frågorna vi får av våra kunder. Hittar du inte det svar du söker, kontakta gärna vår kundservice och ställ din fråga så återkommer vi så snart vi kan.

Hur länge gäller mitt avtal?

Det beror på vilket avtal du har. Enklast är om du slår oss en signal på 0775-200 200, så hjälper en av våra duktiga medarbetare dig.

Hur fungerar elfonden Relaxa?

Våra elhandelsexperter köper in el i stora volymer när priset är som lägst för att på så sätt sprida riskerna och jämna ut kurvorna över tid. Allt sköts av samma elförvaltare som hjälpt svenska storföretag att spara pengar i åratal. Vill du veta mer? Läs mer om Relaxa eller ring oss på 0775-200 200.

Hur gör jag för att bli kund?

Klicka dig vidare hit. Allt du behöver göra är att fylla i ditt personnummer, kolla så att informationen är korrekt och sedan bekräfta genom att klicka på ”bli kund”, så sköter vi resten.

Kan man köpa el av er, oavsett var man bor?

Det går hur bra som helst, vi levererar klimatklok el till hela Sverige – utan undantag.

Vad är ett anläggningsid?

Ett anläggningsid är en unik sifferkombination som går till just din elmätare. Precis som vi människor har personnummer, så har varje elmätare sitt. Dessa börjar i regel på 735 och är 18 siffror långa.

Har jag någon ångerrätt?

Ja, du har alltid 14 dagars ångerrätt efter tecknat avtal. Om du vill utnyttja din ångerrätt kontakta oss på telefon 0775-200 200. Du kan också använda standardformuläret hos Konsumentverket och skicka in till oss.

Kan jag få fakturan på autogiro/e-faktura?

Givetvis kan du få det! Som kund hos oss har du en egen kundsida på enklaelbolaget.se som heter Min El. Där gör du enkelt dina val på egen hand. Har du inte varit inloggad på Min El tidigare så hittar du inloggningsuppgifter på din faktura. Självklart kan du även ringa oss på 0775-200 200 så hjälper vi dig.

Kan jag betala min faktura från utlandet?

Givetvis kan du det!
För att betala din faktura från utlandet ange denna information:
IBAN: SE7295000099604249296049
BIC: NDEASESS
Uppge alltid kundnummer eller fakturanummer.

Hur ofta får jag min faktura?

Det kan du som kund välja själv. När du blivit kund faktureras du med en intervall som vi anser matchar din förbrukning. Men du kan självklart ändra till en annan intervall som passar dig bättre. Slå oss en signal på 0775-200 200 så hjälper vi dig ändra fakturaintervallet.

Har ni någon fakturaavgift?

Nej, det har vi inte. Bra eller hur?

Hur får jag min faktura?

Fakturan från oss får du som standard per post. Om du vill, går det att ändra på och få via:

  • E-faktura
  • Mejlfaktura

Logga in på Min El och ändra till det som passar dig bäst. Du ser alltid din faktura på Min El, direkt efter att den skapats. Här kan du även välja om du vill att fakturan ska dras via autogiro. Enkelt, eller hur?

Jag har fått en påminnelse, vad gör jag?

Kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss via telefon, chatt och mejl. Har du inte fått fakturan, kan du se uppgifterna på Min El.

Här är kontaktuppgifterna:

Kan jag få en kopia på min faktura?

Fakturor kan försvinna, och det har vi förståelse för. Därför hittar du alla dina fakturor på Min El. Logga in här.

Jag har fått en faktura på 0:-

När fakturabeloppet understiger 100:- förs summan automatiskt över till nästkommande månad. För att slippa detta kan vi enkelt lägga om din faktura till kvartalsvis. Ring eller maila, så löser vi det.

Kan jag få min e-faktura till min sambo?

Det går hur bra som helst! Du kan själv styra över detta via Min El, allt som behövs är ett personnummer till din sambo – samt vilken bank fakturan skall gå till. Enkelt eller hur? Vill du ändå ha hjälp? Kontakta kundservice.

Hur ändrar jag min fakturaadress?

För din trygghet som kund, och för att fakturorna alltid ska komma fram, görs ändring av fakturaadressen via vår kundsupport. Enklast är om du ringer oss på 0775 200 200 eller skickar ett mejl till kund@enkla.se.

Vad ska jag tänka på när jag flyttar?

När du flyttar är det viktigt att du tar kontakt med ditt nätbolag och informerar om vilket datum som flytten ska ske. Är du kund hos oss får vi informationen via elnätsbolaget automatiskt. Det är också viktigt att du kontaktar oss så att vi kan hjälpa dig att flytta med ditt avtal till din nya adress. Allt för att minimera risken att du hamnar i ett ofördelaktigt tillsvidareavtal efter din flytt.

Kan jag flytta med mitt avtal till min nya bostad?

Såklart, det hjälper vi dig med. När flytten närmar sig – kontakta oss så fixar vi det! 0775-200 200, kund@enkla.se

Var kommer er el ifrån?

Vi säljer bara klimatklok el från de förnybara energikällorna sol, vind och vatten. Det ingår alltså utan extra kostnad – för alla våra kunder. 

Vad är klimatklok el?

Som elbolag har vi en unik möjlighet att göra något för miljön. Därför erbjuder vi enbart klimatklok el. Med klimatklok el garanterar vi att varje kilowatt du förbrukar kommer från de förnybara energikällorna sol, vind och vatten. Härifrån kommer den renaste elen som dessutom, till största del, är producerad i Sverige.

Vill du göra mer för miljön? Läs om våra smarta solpanelslösningar.

Jag behöver ladda min elbil?

Härligt att du kör elbil! Vi på Enkla Elbolaget är måna om utvecklingen av laddinfrastrukturen för elbilar.

Vi hjälper dig att skaffa laddbox för att kunna ladda säkert hemma. Är du företagare? Våra laddlösningar ger fin service till dina medarbetare och besökare som kör på el. Läs mer här eller hör av dig till kundservice direkt på 0775-200 200

Vad innebär förnybar energi?

Förnybara energikällor förnyar sig och kommer inte ta slut inom en överskådlig framtid. Det handlar om källor som sol-, vind- och vatten-kraft och om bioenergi. Klimatklok el, helt enkelt!

Varför ska jag välja Enkla Elbolaget?

Med Enkla Elbolaget slipper du krångliga val och pristillägg. För med el är det som med allt annat: att småhandla blir dyrt i längden och därför har vi ersatt det rörliga elpriset med en elfond. Elen köps in i stora volymer när priset är som lägst. Det ger ett lågt snittpris och färre pristoppar, precis som när du storhandlar. Allt sköts av samma elförvaltare som hjälpt svenska storföretag att spara pengar i åratal. Vill du veta mer? Ring oss på 0775-200 200.

Klimatklok el
Vi har valt bort kol, olja och kärnkraft. Allt för att göra det enkelt att värna om miljön. Solpaneler och laddstolpar är andra exempel på klimatkloka energilösningar från Enkla Elbolaget

Skräddarsy din faktura
Vi har satt en ny standard för elfakturor. Onödig information har plockats bort för att ge tydlig information och en faktura som är lättare att förstå. Är du typen som vill ha alla detaljer? Eller åtminstone några? Du kan addera så mycket du vill till Enkla fakturan och gör det helt själv inne på din kundsida Min El.

Min El i din telefon och på webben
Min El ger dig svar på alla dina elfrågor. I inloggat läge hittar du information om förbrukning, avtal, fakturor, erbjudanden med mera. Få full koll direkt, online.

Hur loggar jag in på Min El?

Du loggar enkelt in med Mobilt BankID. Vill du hellre logga in med lösenord, står elavtalet på någon annan eller har du ett organisationsnummer så loggar du in som vanligt med ditt lösenord. Annars är du alltid välkommen att kontakta oss på 0775-200 200 så hjälper vi dig.

Hur kontaktar jag er?

Du når oss på telefon eller mejl:

Vilka är Enkla Elbolaget?

Enkla Elbolaget är ett dotterbolag till Dalakraft som tillsammans med Scandem är en del av Jämtkraft. Vår idé är att erbjuda el som är enkel, prisvärd och klimatklok. Kontakta oss gärna för frågor om Enkla Elbolaget eller elbranschen generellt.

Var finns Enkla Elbolaget?

Vårt huvudkontor ligger i Ronneby, i Blekinge län.

Säljkontor finns även i Malmö och Kristianstad samt en filial i Olofström.

Vilka är era öppettider?

Vår kundservice har telefontid måndag till torsdag 09.00–16.00, fredagar 09.00-15.00. Vi håller lunchstängt mellan 12.00 och 13.00. Utanför dessa tider går det bra att mejla till kund@enkla.se, så svarar vi när vi är tillbaka.

Kan jag mejla er?

Självklart kan du göra det! Vid minsta lilla fundering mailar du till kund@enkla.se.

Nyhetsbrev

Varje månad går det ut nyhetsbrev till våra kunder via mejl, se därför till att vi har den registrerad. I nyhetsbrevet finns bland annat artiklar, inspiration och tips. Håll utkik!

Har ni någon mobilapplikation?

Vi har i nuläget ingen app för våra tjänster, men det kan snabbt ändras. Följ oss via nyhetsbrev & sociala medier för att hålla dig uppdaterad! Det vi däremot gjort är att mobilanpassa vår hemsida, så att du kan ta dig fram på vår hemsida & Min El lika enkelt vare sig du använder din dator eller mobiltelefon.

Kan jag sälja min el till er?

Javisst kan du göra det! Kontakta oss på 0775-200 200 så berättar vi mer.

Vad kostar en solcellsanläggning?

Det beror på. Första steget är att ta reda på i vilket väderstreck fastigheten som ska ha solcellerna ligger. Sedan behöver man räkna på ytan för att se hur många solcellspaneler som får plats. Vi har kunnig personal vad gäller solcellsanläggningar och hjälper dig gärna! Slå oss en signal på 0775-200 200 eller skicka ett mejl till kund@enkla.se

Vill du veta mer? Läs mer här.

Hur ska jag tillväga om jag vill skaffa solceller?

Såhär kommer du igång:

Planera
Välj rätt lösning för maximal effekt och bäst ekonomi. Vi bistår med rätt expertis från dag ett.

Installera
Våra montörer ser till att solpaneler, ledningar och manöverpanel blir ett med huset.

Producera
Du ser effekten direkt: hur solen ger ny energi och samtidigt minskar dina elkostnader.

Vill du veta mer? Läs mer här.

Hur fungerar ett solcellssystem?

Solpaneler omvandlar solenergi till elektricitet. Eftersom panelerna producerar energi även av dagsljus och inte bara direkt solstrålning så producerar de energi även under molniga dagar. Den likström som genereras av panelerna omvandlas av invertern/växelriktaren till växelström som kan användas i byggnaden. Den elektricitet som produceras kan antingen konsumeras direkt av apparaterna i huset, eller exporteras till elnätet om det producerats mer energi än vad som behövs. På nätterna, eller då systemet inte producerar tillräckligt med energi, tas elen från elnätet på vanligt sätt.

Vad ingår i Enkla laddpaketet?

I Enkla laddpaketet ingår installation av laddboxen Zaptec Go med marknadens högsta laddkapacitet och lastbalansering utan extra kostnad. Läs mer här!

Hur funkar laddboxen Zaptec Go?

Zaptec Go är en hemmaladdare som laddar upp till 22 kW, vilket är den maximala laddningseffekten för hemmaladdning. Den funkar för alla typer av elbilar och hybridbilar och kan installeras ute och inne i garage/carport (IP54-klassad).

Hur säker är laddboxen Zaptec Go?

Boxen uppfyller alla säkerhetskrav och har en integrerad jordfelsbrytare som löser ut kretsbrytaren och förhindrad att farliga situationer uppstår.

Hur funkar lastbalansering och appen Enegic?

Enegic lastbalansering informerar laddboxen i realtid hur mycket ström som finns tillgänglig i fastigheten. Vilket medför att huvudsäkring inte utlöser vid överbelastning.

Appen Enegic medföljer lastbalanseringen till din laddbox. Där kan du se hela husets förbrukning i realtid och även anpassa laddningen av elbilen – t.ex. om du vill att den ska ladda under specifik tid eller när spotpriset är lägst.

Behöver jag förbereda något inför installationen?

Laddboxen behöver tillgång till antingen WiFi eller 4G och lastbalanseringen behöver tillgång till WiFi. 4G-uppkoppling ingår när du köper boxen, och den uppdateras automatiskt med de senaste funktionerna.

Har ni någon garanti på er laddbox?

Zaptec Go har 5 års garanti och installationen har 2 års garanti.

Vad är en laddtagg? Var kan jag ladda min el-/hybridbil?

En laddtagg (kallas ibland också RFID-tagg) gör att du smidigt kan ladda din elbil eller hybridbil med ett enkelt blipp. Vi är anslutna till Virtas nätverk med laddstationer över hela Europa. Här kan du läsa mer och beställa din tagg gratis!

Fick du svar på din fråga?
Om inte, klicka här!
Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: Stängt