Stora förhoppningar står till elflygplan när framtidens resvanor diskuteras. Just nu sker spännande utveckling på flera fronter. Drönare, vertikalstartande plan och elektriska sportflygplan är några intressanta projekt, och vissa av dem är redan i luften.
Vi kanske inte tar elflyget till Thailand inom överskådlig framtid. Men den som vill resa snabbt och hållbart Stockholm-Gotland eller Östersund-Umeå kan snart ha luft under vingarna. Anne Sörensson är projektledare på Green Flyway, en internationell testarena för elflyg i Östersund och norska Röros, och hon har en bred inblick i branschen.
– Vi har en stark svensk flygtradition och svenskt elflyg ligger långt fram även internationellt sett, säger Anne Sörensson.
Regionalt elflyg inom fem år
Mest uppmärksamhet har kanske svenska Heart Aerospace fått. Företagets 19-sitsiga helelektriska flygplan ES-19 väntas vara i trafik 2026. Bolaget har fått en order på 200 flygplan från amerikanska United Airlines och Mesa Air Group, vilket bland annat innebär att utvecklingstakten ökar. Även andra flygbolag, bland annat SAS och BRA, har sagt att de ska köpa ES-19.
– Heart har starka internationella finansiärer, och ES-19 är ett stort flygplan som kan flyga upp till 40 mil med nuvarande batterikapacitet, säger Anne Sörensson.
Hon exemplifierar med ett elflygplan som utvecklas av norska bolaget Elfly AS och väntas vara i trafik 2026. Det är ett tvåmotorigt amfibieflyg som har plats för nio passagerare och ska kunna starta och landa både på vatten och fjäll.
– Man kan tänka sig en laddinfrastruktur där elbåtar och elflygplan kan använda samma laddpunkter, det finns många intressanta visioner där.
I en annan studie – den här gången av bland annat SOS Alarm, Karolinska Institutet och Göteborgsbaserade Everdrone – testas drönarteknik för att köra ut hjärtstartare till olycksplatser.
Framtiden flyger närmare
En egen drönare på gården, eller en delad i en drönarpool? Kollektivtrafik i glesbygd där dagens busslinjer ersatts med mindre elflygplan? Mycket återstår att lösa kring laddinfrastruktur, regleringar och tillstånd. Men det är uppenbart att det finns stor potential för den här typen av elektriska flygplan, inte minst på landsbygden, menar Anne Sörensson.
– I stora, glest befolkade landsdelar har elflygteknik stor potential, det kan bli ett alternativ till buss. Kostnaden är förstås hög initialt, som med all ny teknik. Men studier från Rise visar att elflyg inte är dyrare, utan i klass med andra trafikslag ur samhällsekonomisk synvinkel, säger Anne Sörensson.