Elbilens utveckling fortsätter att gå spikrakt uppåt och framåt. Det gör nu även utvecklingen av soldrivna elbilar, som inom kort väntas synas på marknaden – och ute på vägarna. En riktigt intressant innovation, tycker vi på Enkla Elbolaget. Vi har tittat lite närmare på vad som är på gång.
Ja, snart rullar de första soldrivna bilarna. Eller, rullar gör de faktiskt redan. Flera varianter har testkörts eller testkörs i nuläget, och väntar i princip bara på storskalig produktion och lansering. Och nog verkar marknaden vara redo, med de miljoninvesteringar som redan gjorts i den privata transportsektorn.
Forskning och experiment har pågått i många år, men det svåra tycks vara att hitta lösningar som håller länge – soldrivna fordon som kan köra riktigt långt. Än är vi inte framme hela vägen, men under tiden utvecklas olika hybridlösningar som delvis drivs av solceller.
Sol och el i kombination
”Drive for months without charging. Clean and convenient.” Så beskrivs den holländska modellen Lightyear One, som är en sorts sol- och elhybrid. De fem kvadratmeter solpaneler som pryder taket och motorhuven klarar upp till sju mils körning på enbart sol, och sen tar elbatterierna över.
Det solproducerade bränslet lär med andra ord fungera utmärkt att köra på under kortare resor i vardagen, och behöver bara laddas för de riktigt långa resorna.
Minskad energiförbrukning och bränslekostnad
Att köra delvis eller, eventuellt så småningom, helt på sol har både klimatmässiga och ekonomiska fördelar. Egenproducerat bränsle på sol är fossilfritt, ger inget koldioxidutsläpp och minimerar energiförbrukningen, vilket i sin tur gör att plånboken också sparar in.
Särskilt effektiva blir solpanelerna förstås i riktigt solsäkra länder, och i större fordon som lastbilar och bussar med betydligt större fria ytor än personbilar. Enligt Industrinyheter tros solpaneler på lastbilar ”kunna ge runt 14 000 kilowattimmar el per år och bränslebesparingen hamna på mellan 5–10 procent i Sverige och det dubbla i södra Europa.”
Vad väntar?
Lightyear One börjar produceras nästa år, och planeras enligt Dagens PS att säljas i Europa för omkring 1,5 miljoner kronor, med en billigare modell i sikte för 2025.
Bild: Lightyear.one.