Vårt samhälle är beroende av lastbilar för transporter och 98 procent sker idag med diesellastbil. Men hybridlösningar är på frammarsch och utspel om helelektriska fordon haglar inom branschen. Frågan är bara när det stora genombrottet kommer, och vilken teknik som tar över.
I fjol såldes Sveriges första laddhybridlastbil, en tystgående Scaniabil som kan köras på både HVO-diesel och el. Köparen var en värmländsk åkare inom transportföretaget LBC Frakt, som skrev i ett pressmeddelande att eldriften efter några månaders användning varit mer användbar än förväntat.
Scania har testat hybridtekniken i flera år, man introducerade sin första kommersiella hybridbil redan 2014. Ett forskningsprojekt som väckte stor uppmärksamhet handlade om tysta nattleveranser tillsammans med bland annat McDonalds logistikpartner HAVI.
– Vanliga lastbilar får inte köra nattetid i Stockholms innerstad på grund av buller. Testlastbilen kördes på HVO men ställde automatiskt om till el när den passerade tullarna, berättar Örjan Åslund, som ansvarar för kommunikation i produktledningen för lastbilar på Scania.
Även KTH var inblandat i studien, bland annat för att kontrollera hur mycket buller lastbilen och dess utrustning skapade. En nivå som visade sig vara tillfredsställande, samtidigt som leveranserna gick som på räls.
– Hybridlastbilen klarar att köra tre leveransrundor mellan centrallagret och restaurangerna på en natt. Det kan den inte göra dagtid, för då fastnar den i köer, säger Örjan Åslund.
Laddhybrider banar väg
Hybriderna är redan här. Samtidigt kräver klimatomställningen ännu högre ambitioner och utspelen haglar inom branschen. Tesla annonserade 2017 att de planerar en ellastbil, men lanseringen låter vänta på sig. Utmaningarna är stora för alla tillverkare: dyra batterier som väger mycket och som minskar nyttolasten gör det svårt att köra längre sträckor. Ändå konstaterar Stockholm Environment Institute i en nyligen publicerad rapport att genombrottet kommer, snart.
Det tror Örjan Åslund på Scania också. Lastbilstillverkaren har gjort ett offentligt uttalande om att 10 procent av försäljningen i Europa vara elektrifierad 2025, och att 50 procent ska vara det 2030.
– Vi ser laddhybrider som en av flera övergångslösningar där även förnyelsebara bränslen som biogas har en viktig roll att spela. Under det här decenniet kommer världen att vara beroende av förbränningsmotorn men utvecklingen inom eldrift går rasande fort, säger han.
Scanias rena ellastbilar med en totalvikt på upp till 27 ton kan idag köra upp till 25 mil på en laddning under goda omständigheter berättar Örjan. Siktet är inställt på att 2025 klara att köra 80 kilometer i timmen i 4,5 timmar med ett 40-tonsekipage. Laddning ska kunna ske i samband med att chaufförernas körregler dikterar rast.
– Vi är inte där än, men vi kommer att vara det. De batterilastbilar som säljs nu klarar upp till 260 kilometer.
El som profilfråga
För små transportföretag kan höga investeringskostnader för ny teknik bromsa övergången till fossilfritt. Örjan Åslund har förståelse för problematiken. Han menar att små åkare kanske inte har råd idag, men att någonstans kommer en punkt när det blir för dyrt att inte byta – för att priset på fossilt bränsle går upp.
– Det kan också bli så att företag och organisationer ställer krav på hållbara transporter hos sina underleverantörer. Redan idag har till exempel Ikea och Ica det som ett led i sitt hållbarhetsarbete.
Han konstaterar också att företag som köper en helelektrisk lastbil idag skapar uppmärksamhet – elektrifieringen i sig är nyhet nog för att skicka ut ett pressmeddelande.
– Det kanske inte är ett rationellt val utifrån ekonomi för alla slags kunder ännu, men man gör det för att lära sig om den nya tekniken och ser det som en del i sin marknadsföring, säger Örjan Åslund.
Foto: LBC Frakt