Kommer elen räcka till när alla kör elbil, och hur blir det när allt fler delar av samhället elektrifieras för att klara klimatomställningen? De frågorna ska vi försöka besvara i en kort artikelserie där vi börjar med att reda ut begreppen.
Lösningen för att fasa ut fossila bränslen handlar om en omfattande elektrifiering av samhället med bland annat stora, energikrävande industriprojekt i norra Sverige. Som vanlig elkonsument kan utmaningarna kännas hisnande – kan det ens fungera, det pratas ju om elbrist och prisrekord redan idag? Men faktum är att branschen redan är mitt i omställningen.
– Elen räcker till nu. Men vi behöver bli smartare med hur den används, och det sker en massa utveckling på det området. Och vi behöver mer elproduktion, framför allt i södra Sverige, för att möta det framtida elbehovet, säger Anki Gustafsson som är affärsutvecklare på Dalakraft.
Energi vs. effekt
För att förstå utmaningarna behöver man skilja på energibrist och effektbrist, säger hon.
– Enkelt uttryckt: effekt är den el som efterfrågas vid ett givet tillfälle. Det kan jämföras med antalet kaffekoppar som du kan brygga i din kaffebryggare när du slår på en kanna. Energi däremot är den el som produceras över tid: i liknelsen blir det alla kaffekoppar du kokar under ett helt år.
På motsvarande sätt är effekt den el som krävs till exempel en vardag klockan 08:00, när många lagar mat, värmer huset, laddar telefoner, bilar och allt annat som händer i elnätet just då. Medan energi är all el som används sammanlagt under ett år och som produceras med vattenkraft, vindkraft, solpaneler, kärnkraft och andra typer av kraftverk.
Prisstyrning, batterilager och intelligenta system
Situationen är förenklad så klart. Men poängen, förklarar Anki Gustafsson, är att det finns olika sätt att lösa problematiken:
– Flera nätbolag har infört effekttaxa där priset varierar beroendet på effektuttag i systemet. Det ger en sporre till konsumenten att påverka sin energianvändning och därmed också sin elkostnad. Genom att sprida ut min användning och köra till exempel tvättmaskin och diskmaskin vid olika tillfällen kan jag hålla ner min totala effekt, och därmed påverka min elnota.
Andra exempel på lösningar är åtgärder för energieffektivisering, eller att installera batterilager och till och med att använda elbilen som externt batteri för att tillfälligt stärka upp effekten när behovet är som störst. Så kallade vehicle-to-home-lösningar kommer att vara verklighet inom en mycket nära framtid.
Anki berättar också om ett energistyrningsprojekt i Sala-Heby med 200 anslutna villor. Här regleras villornas värmepumpar centralt av ett intelligent system, och stängs ner automatiskt under korta stunder när effektuttaget i energisystemet är som högst.
– Värmehållning i en villa är ett trögt system så det händer inte så mycket med inomhustemperaturen om värmepumpen är avstängd under en timme. Däremot gör det stor skillnad för det sammanlagda effektuttaget.