Säg motocross och du känner nästan lukten av bensinmotor. Men kanske inte så länge till. Cake, Candela och Taiga gör fordon som snart lämnar fossilt i bakvattnet.
Att se en motocross ösa på men knappt höra annat än tallkronor som susar är lite udda. Men ljudnivån är inte det enda som skiljer Cake-motorcyklar från traditionella hojar. Det svenska företaget drog igång 2016, släppte första modellen Kalk OR 2018 och tar nu emot designpriser i en stadig ström. Magasinet Fast Company har utsett Cake till ett av världens tio mest innovativa företag.
– Många tycker om det vi gör. Vi har inte bara satt ett batteri och elmotor i en motocross-ram. Varje del och komponent är framtagen för att optimera fördelarna med en elektrisk drivlina. Teknologi, materialval, detaljer – allt är byggt från grunden, berättar Karl Ytterborn som är en av grundarna.
En målsättning har varit att bygga cykeln så lätt som möjligt och med maximal batteritid, utan att tumma på köregenskaper. Kalk väger bara 69 kilo, ungefär hälften av en vanlig motocross.
– Det är en terräng-MC som är gatulegal. Som en Jeep eller Land Rover; du kan köra både i skogen och i stan.
Kalk har redan sålts i några hundra exemplar. Under 2020 räknar företaget med att sälja 1 600 exemplar och Cake har redan släppt en uppföljare. Modellen Ösa är en ”utility bike” som kan konfigureras med hållare och racks för att passa allt från familjen och surfaren till skogsarbetaren.
Att bygga från grunden verkar vara receptet för flera av utmanarna till fossila fordon. Så var ju också Tesla en outsider från början. Kanske är etablerade varumärken alltför rädda för att tappa sina köpare för att våga satsa elektriskt, funderar Karl Ytterborn.
Framåttänkare går före
Motorcyklar, snabba båtar och snöskotrar – en rad performance-fordon som nu sadlar om mot eldrift. Men hur reagerar köparna? Karl Ytterborn berättar att Cake fått mycket uppskattning från ”hardcore MC-entusiaster”.
– Vi blev lite förvånade först men de riktiga entusiasterna känner till för- och nackdelar och uppskattar att vi har optimerat allt för eldrift, säger han.
Annars tror han att det är ungefär som vanligt när det kommer nya produkter, att det är vissa konsumenter som går före:
– Vi tror att det är ”forward thinkers”; en huvudsakligen välutbildad publik som har ambition och vilja att starta accelerationen mot ett fossilfritt samhälle.