Tillsammans – det är grundidén med Orsa Bilpool. Ett privat initiativ för att äga bil där föreningen idag har en elbil och sju medlemmar. Större är Move About som har 70 öppna bilpooler i Sverige och Norge. Att poola bil växer – framförallt att poola elbil.
Move About grundes redan 2007 och bolaget har jobbat nära energibolag för att erbjuda mobilitetslösningar till privatpersoner, fastighetsägare och företag. Med sina över 500 fordon har Move About sparat över 5 miljoner ton koldioxid. Efterfrågan har vuxit sedan start och de sista åren märks en tydligt ökande trend.
– Medlemsantalet ökar, bokningsnivåerna ökar och efterfrågan på att starta elbilspooler ökar. Dessa parametrar tillsammans visar att intresset växer. I och med att elbilarna får längre räckvidd och infrastrukturen med laddstolpar förbättras minskar hindren att våga gå med i en elbilspool. Idag har vi 12 843 medlemmar i Sverige, säger Zandra Olsson, marknadsansvarig på Move About.
Hindren bygger ofta på fördomar om att det är krångligt att boka, att en elbil inte har så lång räckvidd eller att det är dyrt. Andreas Marklund som är medlem i Orsa Bilpool upplever inte detta, tvärtom.
– Miljömässigt känns det som en vinst att vara med i en bilpool, likaså ekonomiskt eftersom man ofta glömmer att räkna på alla bilens kostnader, och bökigt att boka är det absolut inte, det är bara en vanesak, säger Andreas Marklund.
Den största anledningen för honom är fördelen med att äga något tillsammans.
– Det är praktiskt att kunna hjälpas åt om något går sönder, om det ska bytas däck eller bilen behöver besiktas, säger han.
Tillsammanstanke för miljön
De flesta som väljer en elbilspool gör det utifrån ett miljöperspektiv. Ju fler som delar på en bil, desto färre bilar behöver tillverkas. Och när bilarna dessutom går på el istället för bensin är miljövinsten ännu större.
– Jag bokar vår elbil för att åka till och från jobbet i Mora. Vi bokar den för skidutflykter, skogsutflykter och när vi behöver transportera något, säger Andreas Marklund.
Andreas bor själv i Skattungbyn, 1,5 mil utanför Orsa och nu står elbilen parkerad hos honom. I föreningen finns också en bensinbil som står i Orsa.
– Vi har en fin liten bilpoolsgrupp där det är lätt att samarbeta. Med pragmatiska människor löser vi allt från var bilarna ska stå till om jag vill boka bil när bilen redan är bokad, eller om det är dags för föreningen att byta till en annan bil.
Pris per mil eller per timme
Orsa Bilpool har löst ekonomin genom att ta ut en årsavgift och sedan får varje användare betala per mil de kör. Vid föreningsstämman tas beslut om framtida avgifter. För Move Abouts medlemmar är det i stället en månadsavgift och därefter en kostnad per timme, där priserna sätts av företaget.
– Vi startar nästan alltid en ny elbilspool tillsammans med en partner, ofta ett fastighetsbolag.
Genom Move Abouts koncept kan medlemmarna hyra bil i företagets samtliga elbilspooler.
– Vi hade ett par som tog nattåget från Göteborg till Östersund, hyrde en elbil från en av poolerna där, för att åka och klättra i berg. Efter helgen tog de nattåget tillbaka söderut, säger Zandra Olsson.
Elbilspool som andrabil
Olika människor har olika typer av behov. För vissa blir elbilspoolen en del i en livsstil där miljö, och gemenskap är viktiga parametrar. Andra är medlem i en bilpool men bokar bara bilen någon gång ibland.
– Att nyttja en elbilspool istället för en andrabil är ganska populärt. Familjer idag vill gärna undvika två bilar men ibland sätter logistiken käppar i hjulet när barn ska skjutsas på aktiviteter. Då kan det vara enkelt att boka på en extra bil för just den kvällen, säger Zandra Olsson.
För Andreas funkar bilpool utmärkt men han förstår att det finns olika behov vid olika tidpunkter i livet. Mestadels handlar det om att bestämma sig och ändra en vana.
– Vi märker ett stort intresse för Orsa Bilpool, men steget är långt för många. Jag hoppas några fler vill kliva på. Jag gillar verkligen idén med att göra och äga saker tillsammans. När dessutom miljön och ekonomin vinner på konceptet är det ännu bättre, säger Andreas Marklund.