Frågor och svar

Vi har besvarat de vanligaste frågorna vi får av våra kunder. Hittar du inte det svar du söker, kontakta gärna vår kundsupport och ställ din fråga så återkommer vi så snart vi kan.

Hur länge gäller mitt avtal?

Det beror på vilket avtal du har. Enklast är om du slår oss en signal på 0775-200 200, så hjälper en av våra duktiga medarbetare dig.

Hur fungerar elfonden Relaxa?

Elfondens pris är flexibelt och följer marknaden men undviker pristoppar och snabba svängningar. Våra förvaltare köper in elen när priserna är gynnsamma och undviker köpa när det är dyrt. De köper små andelar, lite åt gången och sprider på så sätt riskerna. Över tid har denna avtalsform visat sig vara allra mest fördelaktig. Allt sköts av samma elförvaltare som hjälpt svenska storföretag att spara pengar i åratal. Vill du veta mer? Ring oss på 0775-200 200.

Hur gör jag för att bli kund?

Klicka dig vidare hit. Allt du behöver göra är att fylla i ditt personnummer, sen sköter vi resten.

Precis så enkelt som det kan bli!

Kan man köpa el av er, oavsett var man bor?

Det går hur bra som helst, vi levererar klimatklok el till hela Sverige – utan undantag.

Vad är ett anläggningsid?

Ett anläggningsid är en unik sifferkombination som går till just din elmätare. Precis som vi människor har personnummer, så har varje elmätare sitt. Dessa börjar i regel på 735, och är 18 siffror långa.

Kan jag få fakturan på autogiro/e-faktura?

Givetvis kan du få det! Som kund hos oss har du en egen kundsida på enklaelbolaget.se som heter Min El. Där gör du enkelt dina val på egen hand. Har du inte varit inloggad på Min El tidigare så hittar du inloggningsuppgifter på din faktura. Självklart kan du även ringa oss på 0775-200 200 så hjälper vi dig.

Hur ofta får jag min faktura?

Det kan du som kund välja själv. När du blivit kund faktureras du med en intervall som vi anser matchar din förbrukning. Men du kan självklart ändra till en annan intervall som passar dig bättre. Slå oss en signal på 0775-200 200 så hjälper vi dig ändra fakturaintervallet.

Har ni någon fakturaavgift?

Nej, det har vi inte. Bra eller hur?

Hur får jag min faktura?

Fakturan från oss får du som standard per post. Om du vill, går det att ändra på och få via:

  • E-faktura
  • Mejlfaktura

Logga in på Min El och ändra till det som passar dig bäst. Du ser alltid din faktura på Min El, direkt efter att den skapats. Här kan du även välja om du vill att fakturan ska dras via autogiro. Enkelt, eller hur?

Jag har fått en påminnelse, vad gör jag?

Kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss via telefon, chatt och mail. Har du inte fått fakturan, kan du se uppgifterna på Min El.

Här är kontaktuppgifterna:

Kan jag få en kopia på min faktura?

Fakturor kan försvinna, och det har vi förståelse för. Därför hittar du alla dina fakturor på Min El. Logga in här.

Jag har fått en faktura på 0:-

När fakturabeloppet understiger 100:- förs summan automatiskt över till nästkommande månad. För att slippa detta kan vi enkelt lägga om din faktura till kvartalsvis. Ring eller maila, så löser vi det.

Kan jag få min e-faktura till min sambo?

Det går hur bra som helst! Du kan själv styra över detta via Min El, allt som behövs är ett personnummer till din sambo – samt vilken bank fakturan skall gå till. Enkelt eller hur? Vill du ändå ha hjälp? Kontakta kundsupport.

Hur ändrar jag min fakturaadress?

För din trygghet som kund, och för att fakturorna alltid ska komma fram, görs ändring av fakturaadressen via vår kundsupport. Enklast är om du ringer oss på 0775 200 200 eller skickar ett mejl till kund@enklaelbolaget.se.

Vad ska jag tänka på när jag flyttar?

När du flyttar är det viktigt att du tar kontakt med ditt nätbolag och informerar om vilket datum som flytten ska ske. Är du kund hos oss får vi informationen via elnätsbolaget automatiskt. Det är också viktigt att du kontaktar oss så att vi kan  hjälpa dig att flytta med ditt avtal till din nya adress. Allt för att minimera risken att du hamnar i ett ofördelaktigt tillsvidareavtal efter din flytt.

Har ni något flytterbjudande?

Javisst! Flytta elen så fyller vi kylen
Vi vet att det kan vara mycket att tänka på när man flyttar. Därför vill vi göra allt för att underlätta för våra flyttande kunder. Hör av dig till oss innan du flyttar, så ordnar vi så att du får vår schyssta el också till ditt nya boende. Som grädde på moset får du Linas Matkasse (värde 799:-) för att fylla på den nya, tomma kylen.

Kan jag flytta med mitt avtal till min nya bostad?

Såklart, det hjälper vi dig med. När flytten närmar sig – kontakta oss så fixar vi det! 0775 200 200, kund@enklaelbolaget.se

Var kommer er el ifrån?

Vi säljer bara klimatklok el från sol, vind och vatten. Det ingår alltså utan extra kostnad – för alla våra kunder.

Vad är klimatklok el?

Som elbolag har vi en unik möjlighet att göra något för miljön. Därför erbjuder vi enbart klimatklok el. Med klimatklok el garanterar vi att varje kilowatt du förbrukar kommer från de förnybara energikällorna sol, vind och vatten. Härifrån kommer den renaste elen som dessutom, till största del, är producerad i Sverige.

Vill du göra mer för miljön? Läs om våra smarta solpanelslösningar.

Jag behöver ladda min elbil?

Härligt att du kör elbil! Vi på Enkla Elbolaget är måna om utvecklingen av laddinfrastrukturen för elbilar. Därför har vi ett nära samarbete med Clever. För att hitta din närmsta laddstation klicka här.

Vi hjälper dig också att skaffa laddbox för att kunna ladda säkert hemma. Är du företagare? Våra laddlösningar ger fin service till dina medarbetare och besökare som kör på el. Läs mer här eller hör av dig till kundsupport direkt: 0775-200 200

Vad innebär förnybar energi?

Förnybara energikällor förnyar sig och kommer inte ta slut inom en överskådlig framtid. Det handlar om källor som sol-, vind- och vatten-kraft och om bioenergi. Klimatklok el, helt enkelt!

Varför ska jag välja Enkla Elbolaget?

Med Enkla Elbolaget slipper du krångliga val och pristillägg. För med el är det som med allt annat: att småhandla blir dyrt i längden och därför har vi ersatt det rörliga elpriset med en elfond. Elen köps in i stora volymer när priset är som lägst. Det ger ett lågt snittpris och färre pristoppar, precis som när du storhandlar. Allt sköts av samma elförvaltare som hjälpt svenska storföretag att spara pengar i åratal. Vill du veta mer? Ring oss på 0775-200 200.

Klimatklok el
Vi har valt bort kol, olja och kärnkraft. Allt för att göra det enkelt att värna om miljön. Solpaneler och laddstolpar är andra exempel på klimatkloka energilösningar från Enkla Elbolaget

Skräddarsy din faktura
Vi har satt en ny standard för elfakturor. Onödig information har plockats bort för att ge tydlig information och en faktura som är lättare att förstå. Är du typen som vill ha alla detaljer? Eller åtminstone några? Du kan addera så mycket du vill till Enkla fakturan och gör det helt själv inne på din kundsida Min El.

Min El i din telefon och på webben
Min El ger dig svar på alla dina elfrågor. I inloggat läge hittar du information om förbrukning, avtal, fakturor, erbjudanden med mera. Få full koll direkt, online.

Enkla Butiken
Enkla Elbolagets kunder har en egen webbshop på Min El. I Enkla Butiken kan du handla i lugn och ro eftersom butiken alltid är öppen. Fina erbjudanden på upplevelser och designprodukter från välkända varumärken som Orrefors, Carolina Gynning, Sagaform, Eva Solo och många fler. Ett noga genomtänkt utbud, exklusivt för våra kunder!

Hur loggar jag in på Min El?

Du loggar in på din personliga sida Min El med ditt personnummer och lösenord. Är det första gången du loggar in, så behöver du en aktiveringskod – den hittar du på din faktura från oss. Har du inte din faktura i närheten är den bara ett samtal bort. Kontakta oss på 0775-200 200. Väl inne på Min El hittar du information om ditt avtal och om din förbrukning, din webbutik, aktuella erbjudanden och mycket mer. Vi ses där!

Hur kontaktar jag er?

Du når oss på telefon eller mejl:

Vilka är Enkla Elbolaget?

Enkla Elbolaget är ett dotterbolag till Dalakraft som tillsammans med Scandem är en del av Jämtkraft. Vår idé är att erbjuda el som är enkel, prisvärd och klimatklok. Kontakta oss gärna för frågor om Enkla Elbolaget eller elbranschen generellt.

Var finns Enkla Elbolaget?

Vårt huvudkontor ligger i Ronneby, i Blekinge län.

Säljkontor finns även i:

  • Stockholm
  • Göteborg
  • Malmö
  • Kristianstad

Och vi har en filial i Olofström.

Vilka är era öppettider?

Vår kundsupport har telefontid måndag till torsdag 08.00–17.00, fredagar 08.00-15.00. Vi håller lunchstängt mellan 12.00 och 13.00. Utanför dessa tider går det bra att mejla till kund@enklaelbolaget.se, så svarar vi när vi är tillbaka.

Enkla Butiken

För att göra vardagen ännu enklare har nu Enkla Elbolagets kunder en egen butik på Min El. Här kan man handla i lugn och ro, butiken är alltid öppen. Fina erbjudanden på upplevelser och produkter från välkända varumärken som Orrefors, Carolina Gynning, Sagaform, Eva Solo och många fler. Exklusivt för våra kunder!

Kan jag maila er?

Självklart kan du göra det! Vid minsta lilla fundering mailar du till kund@enklaelbolaget.se.

Erbjudande via nyhetsbrev

Varje månad går det ut nyhetsbrev till våra kunder via mail, se därför till att vi har den registrerad. I nyhetsbrevet finns artiklar, inspiration, tips/ideér men även fina erbjudanden på utvalda produkter. Håll utkik!

Jag har glömt mitt lösenord!

För att återställa ditt lösenord använder du formuläret “Glömt lösenord”. Klicka dig vidare hit, och fyll sedan i ditt person- eller organisationsnummer. Därefter får du ett mail med information kring hur du går tillväga för att återställa det.

Har du ingen mail registrerad hos oss är det enklast om du slår oss en signal på 0775 – 200 200, så hjälper vi dig.

Har ni någon mobilapplikation?

Vi har i nuläget ingen app för våra tjänster, men det kan snabbt ändras. Följ oss via nyhetsbrev & sociala medier för att hålla dig uppdaterad! Det vi däremot gjort är att mobilanpassa vår hemsida, så att du kan ta dig fram på vår hemsida & Min El lika enkelt vare sig du använder din dator eller mobiltelefon.

Kan jag sälja min el till er?

Javisst kan du göra det! Kontakta oss på 0775-200 200 så berättar vi mer.

Vad kostar en solcellsanläggning?

Det beror på. Första steget är att ta reda på i vilket väderstreck fastigheten som ska ha solcellerna ligger. Sedan behöver man räkna på ytan för att se hur många solcellspaneler som får plats. Vi har kunnig personal vad gäller solcellsanläggningar och hjälper dig gärna!. Slå oss en signal på 0775-200 200 eller skicka ett mejl till kund@enklaelbolaget.se.

Vill du veta mer? Läs mer här.

Hur ska jag tillväga om jag vill skaffa solceller?

Såhär kommer du igång:

Planera
Välj rätt lösning för maximal effekt och bäst ekonomi. Vi bistår med rätt expertis från dag ett.

Installera
Våra montörer ser till att solpaneler, ledningar och manöverpanel blir ett med huset.

Producera
Du ser effekten direkt: hur solen ger ny energi och samtidigt minskar dina elkostnader.

Vill du veta mer? Läs mer här.

Hur fungerar ett solcellssystem?

Solpaneler omvandlar solenergi till elektricitet. Eftersom panelerna producerar energi även av dagsljus och inte bara direkt solstrålning så producerar de energi även under molniga dagar. Den likström som genereras av panelerna omvandlas av invertern/växelriktaren till växelström som kan användas i byggnaden. Den elektricitet som produceras kan antingen konsumeras direkt av apparaterna i huset, eller exporteras till elnätet om det producerats mer energi än vad som behövs. På nätterna, eller då systemet inte producerar tillräckligt med energi, tas elen från elnätet på vanligt sätt.

Fick du svar på din fråga?
Om inte, klicka här!
Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: 9.00 - 17.00
Lunchstängt: 12.00-13.00
Stängt