2020-11-25
Sov gott – med smartare grepp på tekniken

Att smart teknik påverkar oss vet vi, men hur påverkar den egentligen din sömn? Och hur mycket ska du lita på sömnappar? Vi har pratat med Frida Rångtell som forskat på sömn och läkarstudenten Anton Persson – som själv använder tekniken för att optimera sin sömn

– Sömnen styrs i första hand av tre saker, dygnsrytm, sömntryck och uppvarvningsnivå, säger Frida Rångtell som forskat på sömn vid Uppsala Universitet.
Dygnsrytmen regleras av ljus och mörker som hjälper vår inre klocka att veta när det är dags att sova, medan sömntrycket är det som ser till att vi blir tröttare ju längre tid vi varit vakna.
– Den tredje komponenten är stress och känslor.
Alla dessa tre kan i viss mån påverkas av teknik. Att lampor och skärmar påverkar vår dygnsrytm är omdebatterat; olika studier har gett olika resultat. Det är hursomhelst en bra idé att lägga bort telefonen innan sänggående.
– Vi vet aldrig vad vi kommer mötas av när vi tittar på telefonen. Det kan trigga stora känslor som vi inte är beredda på som kan maskera trötthet och göra att vi lägger oss senare än vi tänkt oss.

Var sak på sin plats
För att förbättra nattsömnen rekommenderar Frida att platsen där du sover ska vara kopplad till avslappning och lugn. Se till att ha en plats i hemmet för jobb, en annan för återhämtning och reflektion och en tredje för sömn. Det är kanske extra viktigt att reflektera över i tider av hemarbete. Om du tar med datorn eller telefonen in i sovrummet kopplar hjärnan det till att vara vaken och prestera.
– Problemet med telefonen är att alla funktioner finns i samma pryl. När vi tar med den in i sovrummet tar vi både med jobb, underhållning, sociala kontakter, att göra-listor och mycket mer.

Sömn är inte prestation
För att förbättra nattsömnen rekommenderar Frida att platsen där du sover ska vara kopplad till avslappning och lugn. Se till att ha en plats i hemmet för jobb, en annan för återhämtning och reflektion och en tredje för sömn. Det är kanske extra viktigt att reflektera över i tider av hemarbete. Om du tar med datorn eller telefonen in i sovrummet kopplar hjärnan det till att vara vaken och prestera.

– Problemet med telefonen är att alla funktioner finns i samma pryl. När vi tar med den in i sovrummet tar vi både med jobb, underhållning, sociala kontakter, att göra-listor och mycket mer.

Optimerar sömn med ring
En som analyserar sin sömn är läkarstudenten Anton Persson. Sedan februari i fjol använder han Oura, en ring som är speciellt utvecklad för att mäta sömn och återhämtning. Den är bekväm att sova med och lär känna individen genom att samla och analysera data som temperatur, rörelse och pulsvågskurva som skickas till en app i telefonen.
– Den berättar för mig när jag ska gå och lägga mig för att få optimal sömn i olika stadier och den vet om jag håller på att bli sjuk innan jag själv har känt av det, berättar Anton Persson.
Han tycker själv att han sover bättre sedan han började använda ringen.
– Jag har experimenterat med kaffe och träning och det ger väldigt tydliga resultat – med ringen blev det tydligt att jag inte skulle göra det sent på kvällen, berättar han.
Han menar dock att han känner efter mer om ringen visar att han sovit dåligt. Och datan stämmer inte alltid med den upplevda känslan av trötthet.
– Jag kan ha sovit dåligt men ändå prestera bra. På samma sätt kan jag känna mig seg även om jag sovit bra – så det är inte så enkelt.
Både Frida Rångtell och Anton Persson menar att du bör ta resultatet från sömnapparna med en nypa salt.
– Det kan ge en indikation men är i nuläget inte tillräckligt utvecklat för att kunna ge exakta mätningar, säger Frida.

Tips för bättre sömn
1. Avsätt ”bufferttid” på kvällen där du varvar ner innan du går och lägger dig.
2. Bearbeta och sortera dina tankar och känslor på dagen. Hitta ett sätt som passar dig; till exempel genom att skriva att-göra-listor, prata med en vän eller meditera.
3. Gör sovrummet till en plats för vila och avkoppling.

Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: 9.00 - 17.00
Lunchstängt: 12.00-13.00
Stängt