Enkla Elbolagets logga
Skroten blev elegant elbil

Han drömde om en elbil men tyckte att de var för dyra. I väntan på bättre priser byggde han en egen variant, med kaross från en veteranbil och motor från en lasttruck. För Martin Wernersson från Helsingborg är inget omöjligt när det gäller el och gamla fordon.

– Jag har alltid varit intresserad av veteranbilar och elektronik, och jag började skruva byggsatser redan i sexårsåldern, berättar Martin Wernersson.

För fem år sedan kom han över två äldre bilar av samma märke, klassikern DKW från 1963. Den ena var möjlig att renovera, men den andra var utdömd, så Martin planerade att ta reservdelar från den. Samtidigt skulle han skrota han en gammal truck, och fick idén att kombinera delar från de tre fordonen och bygga en elbil.

Man tager vad man haver av gamla bildelar

Den trasiga motorn plockades ut från den utdömda bilen och Martin ägnade åtskilliga månader åt att laga rost och fixa andra renoveringsbehov. Därefter skruvades elmotorn från trucken in. Den monterades på växellådan, på samma sätt som originalmotorn. Elkablarna till batterierna drogs igenom det gamla avgasröret. Styrsystemet tog Martin från trucken och det kopplades till elmotorn och gaspedalen, som är i original.

Martin hade en grundregel: att inte förstöra något i originalbilen. Under bygget har elen fått anpassa sig till bilen, inte tvärtom.

– Jag har faktiskt inte borrat det minsta lilla hål i den här fina veteranen, säger han stolt.

Kan bli en vardagsbil

Laddaren sitter i bilen och laddas med vanlig växelström (AC), men Martin har även byggt en adapter så att han kan nyttja laddstolpar. Batteriet räcker 25 till 30 mil och maxhastigheten är cirka 100 kilometer i timmen. För närvarande glider han bara runt i den på helger, semestrar och till olika mässor. Men ständiga förbättringar pågår för att göra den till en vardagsbil.

– Jag har bland annat satt in litiumbatterier på 57 kWh. På så vis kan jag mata på motorn hårdare och få ut lite mer toppeffekt. Jag ska också göra en bättre adapter så jag kan nyttja snabbladdare i framtiden, berättar Martin.

Allt är återbruk

Miljöaspekten har varit viktig under bygget. Det är exempelvis enbart återanvända batterier i bilen. Plåtar och smådelar kommer från skroten, överblivna kablar har han fått från jobbet. För han är faktiskt elektriker, vilket varit en förutsättning för att klara av ett projekt av den här komplexiteten.

Martin tycker det vore roligt om fler gamla bilar kunder förvandlas, men rekommenderar andra att välja en enklare väg.

– Ska man göra som jag behöver man kunna ganska mycket om både el och bilar. Men det behöver inte vara så komplicerat. Det finns faktiskt färdiga kit att köpa för den som är intresserad, säger han.

Liknande artiklar

Effektivt brandskydd och hantering av batterier – Experttips för ditt hem

Vilken brandskyddsutrustning borde alla ha hemma? Hur hanterar du ett antänt batteri och vad ska du göra om elden inte går att stoppa? Brandskyddsföreningens elexpert har svaren.   Nödvändig brandskyddsutrustning för hemmet Joakim Jonsson är elexpert på Brandskyddsföreningen. Han berättar att du kan minska risken för elbränder genom att se till att elanläggningen och alla […]

Träbaserade vindkraftverk – Både grönare och starkare

Från en visionär idé på Chalmers 2016 till ett torn för ett kommersiellt vindkraftverk i drift 2023. Träteknologiföretaget Modvion har reformerat tekniken för förnybar elproduktion med sina innovativa konstruktioner i laminerad träfanér.   Allt började på Chalmers, dit uppfinnaren och båtbyggaren David Olivegren vände sig för att undersöka om hans vision om vindkraftverk i laminerad […]
Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: Stängt