De vanligaste frågorna just nu

Just nu ser vi stor oro på elmarknaden. Därför har vi samlat svar på de vanligaste frågorna som vi får just nu.

Varför har elpriset gått upp?

Enkelt förklarat finns det två huvudsakliga anledningar till att elpriset har gått upp: 1. att vi har en fri europeisk elmarknad där el handlas under fri konkurrens och 2. att priset för fossila bränslen har höjts som en konsekvens av att Rysslands strypt tillgången på naturgas. I Sverige är vi inte beroende av gas men eftersom andra länder i Europa påverkas av den minskade gastillgången ökar efterfrågan på export av svensk el, vilket också pressar elpriset uppåt.

Läs mer hos Energimyndigheten

När kommer min elfaktura?

Vi skickar ut fakturan runt den 10:e varje månad. Har du pappersfaktura dröjer det några dagar extra eftersom fakturan ska hinna hem till dig. Inne på Min el ser du din faktura direkt när den är färdig och kan också byta till digital faktura, om du hellre vill ha det.

När kommer elprisstödet?

Elprisstödet som gäller för elområde 3 och 4 är tänkt att börja betalas ut via Försäkringskassan under februari 2023. Stödet baseras på hushållets förbrukning under perioden oktober 2021 – september 2022.  Elanvändare som bor i SE3 får 50 öre per förbrukad kilowattimme och SE4 79 öre. Här kan du läsa mer.

I början på 2023 presenterades ytterligare ett förslag om elstöd till hushåll i hela landet, vilket du kan läsa mer om här.

Elfakturan är mycket högre än vanligt – vad händer om jag inte kan betala?

Vi förstår att det är tufft just nu och att flera saker kostar mer än tidigare, något som tyvärr slår hårt mot mångas ekonomi. Om du skulle ha svårt att betala din elfaktura är det viktigt att du kontaktar vår kundservice så snabbt du kan. Vi erbjuder inga generella avbetalningsplaner utan hanterar ditt ärende som en individuell prövning. Vårt råd är att alltid försöka prioritera betalningen utav din elfaktura eftersom det kommer fler fakturor för nästkommande månader.  

Vad kan jag själv göra för att sänka min elfaktura?

Du kan påverka din elkostnad positivt genom att planera och se över din elförbrukning. Det kan vara till exempel att:

– Sänka inomhustemperaturen några grader.

– Stänga av eventuell el golvvärme.

– Täta värmeläckande fönster och dörrar.

– Byta till LED-lampor och stänga av maskiner när de inte används.

– Hänga upp tvätt i stället för att använda torktumlare.

Fler energispartips hittar du här.

Jag har försökt kontakta er kundservice men upplever att det är svårt att komma fram - varför?

Eftersom det är många som har funderingar kring sitt elavtal och elmarknaden i stort har vi ett högre tryck än vanligt på vår kundservice. Vi förstår att det kan vara frustrerande att inte komma fram lika snabbt som man är van vid och vi gör vårt yttersta för att du ska få hjälp så snart vi bara kan. Har du lagt dig i vår callbackkö kan det dröja något dygn innan vi ringer upp. För dig som kontaktat oss via mejl kan svarstiden vara något längre.

Tips! På Min el kan du se information om ditt elavtal, din faktura och anmäla flytt. Loggar in gör du enkelt med Mobilt BankID.

Fick du svar på din fråga?
Om inte, klicka här!
Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: 10.00 - 16.00
Lunchstängt: 12.00-13.00