Har du hört talas om Vehicle-to-grid (V2G)? Inte? Vår gissning är att du och alla andra snart har full koll. För tekniken som använder elbilens batteri som en lösning på kapacitetsproblematiken när allt fler kör eldrivet, har enorm potential. Dagens industri skriver om ett spännande projekt där aktörer från bland annat bilindustrin, laddningsföretag och universitetet samarbetar för att säkra framtidens elsystem.
Inom tio år tros varannan bil i Sverige vara laddbar samtidigt som transportsektorns elanvändning väntas bli sex gånger så stor till 2045. Det skulle kunna vara en stor utmaning för elnätet och kapaciteten men elbilsladdningsföretaget Ctek, elbilstillverkaren Polestar och teknikföretaget Ferroamp med flera jobbar för att se till att bilarna istället blir lösningen på effektproblemen.
Bilen laddar elnätet
Enligt Ctek kan påfrestningen minskas med smart laddning som jämnar ut bilarnas uttag av el över dygnet. Och med hjälp av V2G-teknik kan elbilarnas batterier i sin tur ladda elnätet med energi. De menar att det finns en stor potential eftersom snittbilen står parkerad 95 procent av dygnet och tekniken gör det möjligt att balansera belastningen under effekttoppar. På ett tryggt sätt – det innebär inte att du riskerar att komma till en urladdad bil eftersom bara max 5 kWh av 100 kWh plockas ut. Såhär säger Cteks teknikchef Patrik Lindergren:
– Problemet är inte tillgången på energi utan själva effektförsörjningen. I dag pratas det mycket om lokala energilager, där man kan använda antingen uttjänta bilbatterier eller helt nya batterier, som ett sätt att lösa det på. Men i elbilarna har du redan ett batteri som står outnyttjat största delen av tiden.
Helhet och samarbetsvilja
Det treåriga utvecklingsprojektet har en budget på 30 miljoner kronor och delfinansieras av Energimyndigheten, medverkar gör även Göteborg Energi och Chalmers. Satsningen känns särskilt intressant eftersom man i projektet kommer att titta på V2G från alla vinklar och längs hela kedjan – från tekniska lösningar till regelverk och affärsmodeller.
För att V2G ska fungera måste biltillverkarna tillåta att batterierna i deras bilar släpper ifrån sig kapacitet. Det är Polestar en av de första att ge grönt ljus för. På sikt räknar experter med att möjligheten kommer att vara standard hos elbilar.
Vi på Enkla Elbolaget älskar samarbete över discipliner och lösningsfokus utan gränser och ser fram emot att ta del av projektets resultat.
Läs hela artikeln från Di här.