Allt fler byter sin fossildrivna bil mot elbil. Men hur fungerar det egentligen på längre resor, när man är beroende av en fungerande infrastruktur med laddpunkter? Helt okej, menar elbilsägare vi pratat med. Läs om Jonas Sandberg, Maja Blomqvist och Ivo Langefors som är nöjda med steget till eldrivna resor.
Mindre omställning än väntat
Jonas Sandberg i Borås gick över till elbil för drygt tre år sedan och har inte en tanke på att gå tillbaka:
– Det var en mindre omställning än väntat och jag upplever ingen större skillnad i restid.
Med stuga i Sälen blir det en hel del långresor, både vinter och sommar, och familjen har även testat att elbilssemestra i Europa. Oavsett resmål behövs lite planering för att säkerställa lämpliga laddstopp längs vägen, vilket i regel inte är några problem att hitta.
– Det viktiga är att bilen är fulladdad när du åker, sen brukar det passa bra med stopp lagom till att man blir hungrig, säger Jonas.
Förutom laddplatser längs vägen behöver det finnas laddmöjligheter vid resmålet. Familjen Sandberg har själva löst det vid sin fjällstuga, men de efterlyser utbyggnad av laddare i Sälen då det snabbt blir konkurrens om de laddpunkter som finns, och många stugor ännu saknar anpassade eluttag för säker laddning.
– Jag upplever att bytet har gjort bilägandet enklare och själva körningen roligare. Att köpa en elbil kostar en del, men jämför man driftskostnaderna med en fossilbil blir bilden annorlunda. Att köra elbil är billigt. Det kan också vara värt att fundera på om man kan dela bilen med någon. Vi har bilen tillsammans med barnens farmor, vilket fungerar väldigt bra.
Att hitta laddning har aldrig varit ett problem på familjens resor och Maja upplever att utbudet av laddpunkter bara blir bättre och bättre.
– Det som skiljer sig är att vi nu kör utifrån laddnätverket och kanske inte väljer att utforska små pittoreska skogsvägar i första hand. Mycket handlar om att lära känna bilen och vad den klarar av. Ju mer bekväm man blir, desto friare blir man i sina vägval.
Vädret påverkar i stor utsträckning
Går det att köra närmare 20 mil i minus 18 grader med en nyinköpt Volkswagen iD3 utan att ladda? Det var Ivo Langefors från Frösön nyfiken på när han och några vänner drog på en topptur på skidor i Offerdalsfjällen i Jämtland i januari.
– Det blev tydligt att vädret påverkar i större utsträckning än när man kör på bensin eller diesel, men med en kortare paus för snabbladdning på vägen hem så klarade vi det. Och då var inte bilen helt fulladdad när vi åkte, berättar Ivo.
Resan blev det första riktiga testet med den nya bilen, som under normala omständigheter ska ha en räckvidd på mellan 30-42 mil. Även om Ivo fortfarande kan bli lite stressad över att få slut på batteri känner han sig mer bekväm med bilen efter resan:
– Man behöver tänka lite annorlunda och även lära känna sina omgivningar på nytt för att veta var man bäst laddar på resande fot. I mer glesbebodda områden, som i det här fallet Offerdalsbygden, finns ont om laddmöjligheter.
I sådana lägen får man helt enkelt vara mer förberedd, konstaterar Ivo.
– Sen är det viktigt att se till att ladda hemma varje dag, och ladda upp helt inför längre resor, det är trots allt där man kommer billigast undan.