Eldrift på sjön har länge varit synonymt med mindre aktersnurror för jolle eller segelbåt. Ett fåtal exklusiva undantag har gett förhoppningar om båtliv utan fossila bränslen. Men nu går elektrifieringen till sjöss fort – vi kollar in några spännande nyheter.
Elbåtarna växlar upp med både lyxiga och mer folkliga modeller och nyheterna kommer slag i slag. Sverige ligger långt fram med flera spännande koncept.
Redan för ett par år sedan skrev vi i nyhetsbrevet om Candela, den svenska elpionjären som gör båtar som flyger fram över vattnet med hjälp av bärplansteknik och datorkraft. Och utvecklingen fortsätter: Candelas nyaste modell C-8 är en lyxig daycruiser som kan göra 30 knop och har 50 sjömils räckvidd. Men prislappen är därefter – 290 000 euro, enligt Dagens PS.
Ett ”socialt koncept” för dagsturer
En annan svensk pionjär är Strana som beskriver sig som ett ”socialt koncept” och bland annat utmärker sig genom att den styrs med joystick. Den drivs av en elmotor-pod som roterar runt sin egen axel, vilket gör att båten helt saknar roder.
Bakom designen står erkända racerbåtkonstruktörerna Mannerfelt Design Team som utnyttjat all sin erfarenhet för att skapa en energiekonomisk design med minsta möjliga motstånd i vattnet. Strana ska kunna nå 100 sjömil på en laddning, men här rör det sig om stillsammare hastigheter på 8-15 knop – perfekt för att cruisa i låg fart längs Göta kanal, till exempel. Strana kostar från miljonen och uppåt.
X Shore säljer över hela världen
X Shore heter den tredje svenska innovatören som med modellen Eelex 8000 skapar uppmärksamhet på båtmässor världen över. Räckvidd på över 100 sjömil och toppfarter på 30 knop lockar förstås, men även Eelex ligger i lyxklassen med prislapp från 249 000 euro och uppåt.
Bolaget har nyligen tagit in 500 miljoner kronor i kapital och produktionen sker i Nyköping, i en ny fabrik som ska kunna producera 400 båtar om året. Intresset är stort, skriver X Shores marknadschef Maria Sabbah via epost:
– Marknaden är stark, förändringen mot el och miljövänliga alternativ sker nu och det gäller att vi ökar produktionshastigheten för att möta efterfrågan. Det är en enorm marknad som ska ställas om, men hur lång tid det tar vet vi inte.
m utnyttjat all sin erfarenhet för att skapa en energiekonomisk design med minsta möjliga motstånd i vattnet. Strana ska kunna nå 100 sjömil på en laddning, men här rör det sig om stillsammare hastigheter på 8-15 knop – perfekt för att cruisa i låg fart längs Göta kanal, till exempel. Strana kostar från miljonen och uppåt.
Överkomliga modeller som bubblar
Kanske liknar elbåtsmarknaden den för elbilar, med mestadels båtar i de övre prisklasserna riktade till early adopters. Men det börjar röra på sig även i mer överkomliga prisklasser. Dagens PS skriver till exempel om italienskbyggda Wave e-550 som en enkel, smart elbåt från bara 339 000 kronor.
Och från vårt grannland i öst kommer en elbåt med vettigt pris. Finska Bella Zero 6.1 är en snabb och smidig elbåt för dagsturer, enligt Michael Bohm på Nimbus Group som äger varumärket Bella.
– Vår första modell Bella 6.3 var en traditionell snipa med höga fribord. Nya 6.1 har ett annat skrov som planar vid högre hastigheter. Perfekt för att ta sig ut och bada på holmar och skär, säger han.
Hela idén med Bella varit att ta fram en båt som fler har råd med.
– Vi har tagit en existerande båtmodell och en marinanpassad elmotor sammansatt av standardkomponenter och skapat en båt som funkar, och som också blir överkomlig prismässigt. Bella 6.1 kostar runt 600 000 kronor, vilket är ungefär lika mycket som motsvarande modell med traditionell motor, säger Michael Bohm.
Marin laddinfrastruktur på önskelistan
Hur ska elbåtarna laddas då? Även om en mer organiserad laddinfrastruktur ännu lyser med sin frånvaro ligger elbåtar hyfsat till. Gästhamnar har redan idag framdragen el för att serva fossildrivna segel- och motorbåtar, och det borde kunna gå relativt smidigt att bygga om för snabbladdning, tror Michael Bohm på Nimbus Sverige.
Även många privatbryggor har ström, och flertalet elbåtmotorer kan laddas både med 6, 10 och 16 ampere, även om det tar längre tid med 6 och 10A. Men en seriös elektrifiering av skärgården bygger ändå på ett snabbladdsystem med 32 ampere, vilket få hamnar har idag.