Hållbarhet är viktigt, det tycker de allra flesta. Men inte på bekostnad av vår bekvämlighet. Källsortering, det ställer vi upp på. Men sluta flyga? Nja, en och annan semesterresa vill vi nog kunna unna oss. Det är en vanlig inställning.
Jämtkraft har tillsammans med Kairos Future undersökt vilka trender och värderingar som styr energikonsumenternas val.
Få har starka åsikter om själva produkten, här förlitar de sig på leverantören, men inställningen till miljö, ekonomi, enkelhet och kontroll går isär.
Undersökningen mynnade ut i fyra olika personlighetstyper – Status Svenne, Medvetna Malin, Jordnära Jenny och Låt-gå Lasse.
Vilken typ är du?
Status Svenne
Den största kundgruppen, 40 procent, värderar materiell trygghet högt och tycker det är viktigt med kontroll på både ekonomi och energi. Status Svenne är intresserad av energifrågor kopplade till boendet, men drivs mer av pengar än miljö. Det är ofta en lite äldre man, med bil och villa.
Medvetna Malin
För Medvetna Malin är kontroll viktigare än enkelhet. Ofta är hon en ung tjej som känner oro för planetens framtid.
Hon är ideologiskt driven, miljöengagemanget är en del av identiteten. Kundgruppen är liten, 16 procent, men tros få allt större betydelse i framtiden.
Jordnära Jenny
Miljö prioriteras framför pengar för Jordnära Jenny, som är i 30-plus-åldern. Hon har ofta småbarn och är mitt i karriären.
Det är viktigt med enkla lösningar i den hektiska vardagen – energifrågor känns svåra och dyra. Den här gruppen står idag för 21 procent.
Låt-gå Lasse
23 procent av kunderna prioriterar energi- och miljöfrågor lågt. De vill slippa engagera sig och ser helst att någon annan tar hand om komplicerade frågor. Låga utgifter är viktigt för att få pengar över till egna intressen, eller för att få det att ”gå runt”. Låt-gå Lasse bor ofta i en hyreslägenhet i en större stad.
Hållbar bekvämlighet – bekväm hållbarhet
För energibolagen gäller det att möta växande olikheter och hjälpa konsumenterna att leva hållbart – och bekvämt.
– Idag är det oftast mannen som står på elavtalet. Vi lever dock i en bransch som står inför stora förändringar och det blir alltmer passé med one size fits all-lösningar.
Därför kommer vi i framtiden jobba mer för att hitta lösningar som tilltalar alla kundtyper, säger Caroline Hildahl som arbetar med tjänsteutveckling på Jämtkraft.
De senaste åren har intresset för solenergi ökat stort. Men att installera solpaneler på sitt eget hustak kan vara både kostsamt och krångligt.
Ett exempel på en kundanpassad lösning inom detta område är möjligheten att köpa en andel i en solcellspark.
– Hittills är det flest kunder inom gruppen Status Svenne som har satsat på solenergi. För att fler ska kunna förse sitt hem med egenägd solenergi bygger vi nu en solcellspark i Östersund. Och för att förenkla för kunder som är intresserade av paneler på egen fastighet har vi köpt in en drönare som kan mäta tak så att kunden själv slipper klättra och mäta, säger Caroline Hildahl.
Samtidigt driver ny teknik, klimathot och digitalisering på utvecklingen och förändrar förutsättningarna i snabb takt.
– Intresset är stort för smarta hem, till exempel att följa energianvändningen via en app. Det finns många spännande lösningar för den teknikintresserade.
Frågan är hur man ska använda kunskapen? För energibolagen gäller det att förenkla för kunderna, att leverera tjänster med ett mervärde som gör att de kan leva både hållbart och bekvämt, avslutar Caroline Hildahl.