Allt fler företag satsar på att göra det enklare att köra elbil till och i jobbet. IT-konsultbolaget CGI i Östersund och skogslogistikföretaget Westan är två som underlättar fossilfritt bilkörande för anställda. Och det kan vara ett steg mot bredare miljöansvar, menar bolagens företrädare.
CGI i Östersund låter anställda ladda bilen vid åtta laddplatser utanför kontoret. Bengt Nilsson är testledare på företaget och en av dem som varit drivande i satsningen på elstolpar.
– Många som var skeptiska och retades i början är nu själva i fas att köpa elbil. När man pratar elbil halkar man lätt in på andra stora frågor om miljö, resande och hållbarhet i stort. Den typen av diskussioner för utvecklingen framåt, säger Bengt Nilsson.
Eldsjälar skapar gnistan
Bengt skaffade sin första elbil 2015 och blev direkt elbilsfantast. Han tog med både jobbkompisar och bekanta på provkörning och började tillsammans med kollegorna driva frågan om laddplatser på arbetet.
– Den här typen av satsning föds sällan ur organisationen, utan det behövs eldsjälar som tar klivet. CGI uppmuntrar initiativ för hållbarhet och miljö så det blev ”win-win” för alla inblandade, säger Bengt.
När de första fyra laddplatserna väl var installerade blev det allt fler medarbetare som tog steget till elbil. I fjol installerades därför ytterligare fyra stolpar då trycket på de befintliga var högt. CGI har som mål att bli fossilfria till 2030 och uppmuntrar anställda att skaffa elbil eller gå med i elbilspool, där företaget rabatterar medlemspriset.
– Det är en missuppfattning att elbil skulle vara en stadsbil. På landsbygden är man mer bilberoende, samtidigt som de flesta bor på gård eller i villa där det inte är några problem att fixa laddningen, menar Bengt.
Långa resor på landsbygden
Ett annat företag som vill göra det lättare för anställda att köra elbil är Westan som arbetar med logistik inom skogsindustrin. Sedan årsskiftet kan medarbetare välja elbil som tjänstebil, vilket får ses som ett modigt val för ett bolag med långa resor i glesbygd.
– Vi vill vara en del av omställningen till fossilfritt. Att det sker just nu beror på att det börjar komma modeller med fyrhjulsdrift och hög utrustningsstandard som även har tillräcklig räckvidd, säger Westans vd Anders Örtendahl.
Anders menar att det varit lätt att få medarbetarna att nappa; de sparar tusenlappar i månaden, både i lägre förmånsvärde och mer än halverad ”bränslekostnad” jämfört med diesel. Men det finns några frågetecken inför vintern.
– Sommartid går bilarna 40 mil och det är helt okej, vår körcykel är runt 15-20 mil på en dag men ibland behöver vi åka längre. Nu har en medarbetare i Orsa hämtat ut en elbil och det ska bli intressant att se hur lång räckvidden blir på vintern, säger Anders Örtendahl, som efterlyser utbyggnad av laddställen på landsbygden för att kunna gå ”all in”.
Westan sköter transporter för skogsnäringen och även om de tunga lastbilarna inte i dagsläget kan köra på el hoppas företaget att steget till eltjänstebilar blir ett led i utvecklingen framåt.
– Vi har fått positiva reaktioner från skogsindustrin som vill vara en del av lösningen mot ett fossilfritt samhälle, säger Anders Örtendal.
Fixa laddstolpar till företaget – Bengt Nilsson tipsar:
- Gå ihop med kollegor för att påverka
- Prata med chefer och fastighetsägare
- Bestäm vem som ska stå för elen – elbilsladdning är inte så mycket dyrare än kostnaden för motorvärmare
Vill du veta mer om våra laddstolpar? Läs mer här!