Enkla Elbolagets logga

Jänkare är som gjorda för eldrift

Om du älskar gamla bilar och vill köra fossilfritt har du en utmaning. Jan Karlander i Ängelholm löste det genom att konvertera sin Chevrolet Impala till eldrift – med hjälp av en Tesla-motor.

Det var 2018 som Jan Karlander köpte sin Chevrolet Impala, en 60-talsklassiker med mullrande V8-motor.

Jag ville ha en häftig bil som gick på el och tyckte att det skulle vara tufft att ha en eldriven jänkare, säger Jan.

Hur kom du på idén att stoppa in en elmotor i en Cheva?
– Tre år tidigare hade jag köpt en Tesla modell S och var överraskad över hur bra det var med eldrift. Det är en överlägsen teknik och prestanda som gör att bilen går mjukt och bekvämt. Eldriften kräver minimalt med underhåll jämfört med fossildriften, dessutom är det billigare att tanka med el. Jag ser det som att jag har framtidssäkrat bilen.

Vad har varit den största utmaningen?
– Jag har bra koll på det mekaniska men behövde hjälp med elen och fick tips om en kille i närheten av Ängelholm, Martin Söderlind. Han har en liten firma som konverterar bilar och fick uppdraget att skapa bilens hela elsystem.

– Vi har gjort det på svårast möjliga sätt med en massa olika komponenter, men nu när det är färdigt funkar det jättebra. På senare tid har det börjat dyka upp färdiga ”kit” som gör det enklare att konvertera. Jag och Martin funderar på att själva ta fram ett sånt för just jänkare.

Hur lång tid tog det?
– Hela projektet har tagit ett och ett halvt år. Jag har ingen koll på hur många timmar det blev, men mycket tid har vi lagt och det har varit roligt hela tiden. Nu håller vi på med ett nytt projekt, en Chevrolet Impala från 1964.

Känner du till andra som gjort liknande konverteringar?
– Det finns en del exempel i USA och England. I Kalifornien konverterar de främst europeiska bilar lustigt nog, som folkabubblor och Porsche. De passar egentligen sämre för konvertering eftersom de har mindre plats för batterier. Jänkare är som gjorda för att konverteras.

Jan Karlanders el-Cheva har en räckvidd på 20-25 mil och han menar att drivsystemet från Teslan har väldigt bra prestanda.

– Det hade blivit bökigt att ha lika mycket batterier som i en Tesla eftersom vikten drar iväg. Det gick smidigt att placera batterierna i motorutrymmet, och de väger ungefär lika mycket som motor och växellåda gjorde innan. Men batterierna har redan hunnit bli så mycket bättre sedan vi satte in batteriet med 47 kWh. I den nya Chevan kommer det vara 82 kWh.

Vad har du fått för reaktioner?
– Det är två läger. Vissa tycker att det är ett helgerån och att ljudet från V8-motorn är halva grejen. Andra tycker att det är skithäftigt.

FAKTA Jan Karlanders Electric Impala

Modell: Chevrolet Impala 1966 convertible

Drivsystem: Hel bakvagn från Tesla modell S, inklusive hjulupphängning, drivaxlar, bromsar och elektrisk parkeringsbroms

Batteripack: 18 LG litiumjon batterimoduler, med cirka 60 volt nominell spänning och 47 kWh

Vikt: 1 940 kilo utan förare

Räckvidd: 20-25 mil

Bilen är skattebefriad, besiktningsbefriad och fossilbefriad

Se arbetet med konverteringen på Jans Youtube-kanal.

Liknande artiklar

Effektivt brandskydd och hantering av batterier – Experttips för ditt hem

Vilken brandskyddsutrustning borde alla ha hemma? Hur hanterar du ett antänt batteri och vad ska du göra om elden inte går att stoppa? Brandskyddsföreningens elexpert har svaren.

Redo för vintergatan

Här kommer tio fiffiga fakta som gör att du slipper överraskningar – och blir en luttrad elbilsförare direkt. 
Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: Stängt