Allt fler svenskar väljer cykeln året runt, både för hälsan och klimatet. Vi har pratat med två vana vintercyklister som delar med sig av sina bästa tips.
Cykling under vintermånaderna december och januari ökade med 36 procent mellan 2017/18 och 2020/21. Det visar statistik från Eco-counter som mäter cykelpassager i svenska kommuner. Att det blivit fler cyklister på vägarna märker även Rebecka Sernheim och Håkan Wike i Östersund. Båda cyklar året runt, Rebecka med bara ett par kilometers jobbet, medan Håkan även kör längre rundor. Deras första tips är att ta gott om tid på sig.
– Sommartid cyklar jag på sju minuter men på vintern kan det ta från en kvart upp till en halvtimme. Det är svårt att förutse väglag. Jag håller mig till de största cykelvägarna, de är ofta plogade och sandade, säger Rebecka.
Tryggare med dubb
En vanlig cykel fungerar utmärkt året om och med vinterdäck blir färden både säkrare och mer bekväm. Halt underlag är en av de främsta orsakerna till cykelolyckor enligt trafiksäkerhetsorganisationen NTF.
– I början cyklade jag på vanliga, lite bredare däck med mycket mönster. Men det är jättestor skillnad nu när jag har dubbdäck, säger Rebecka.
Hon tipsar om att satsa på däck som förutom dubb också har ett mjukare gummi som ger bättre grepp i kyla. Men det är inte bara dubben som avgör, även bredden har betydelse för framkomlighet i snö och slask.
– En bra tumregel är att ju bredare däck desto stadigare går det. Och det är inte så farligt mycket tyngre att cykla heller, säger Håkan.
Klä dig lagom varmt
Du behöver inte lägga pengar på särskilda cykelkläder, det går ofta bra med en vanlig vinterjacka och kanske ett par överdragsbyxor. Du får upp värmen när du trampar så du behöver mindre kläder än du tror. Däremot är det viktigt att hålla händer och fötter varma, de utsätts för vind och kontaktkyla från styre och pedaler.
– Jag cyklar i mina vinterkängor och det funkar utmärkt. Tumvantar håller värmen bättre än fingervantar även om det först kan kännas lite knöligt när man hanterar handbroms och växelreglage, säger Håkan.
En buff eller balaclava är skönt att ha under hjälmen för att värma huvud och hals. Sadeln kan vara kall, vill du inte använda långkalsonger eller mamelucker finns sadelöverdrag i fårskinn eller i softshell med urtagbar värmekudde som kan värmas i micron innan avfärd.
I alla väder – nästan
Det går fint att cykla i de flesta väder men det finns dagar när det är bäst att låta cykeln stå. Som efter ett stort snöväder, vid svår halka eller när det slaskat och frusit på igen och blivit spårigt.
– Eller om det är kallare än minus 20, där någonstans brukar jag dra en gräns, säger Håkan.
Ett sista hett tips från vintercyklisterna är att förvara cykeln inomhus på natten, om det går.
– Det är inte kul att komma ut på morgonen och upptäcka att lås, växlar och bromsar har frusit ihop, säger Rebecka.