Innovativa lösningar ger klimatsmarta städer

Vad är egentligen en klimatsmart stad? Kanske har du hört talas om projekt som Viable City och ElectriVillage, men vad innebär begreppen för oss som invånare? För att ta reda på mer pratade vi med Susanné Wallner, tidigare näringslivschef i Mariestad och ansvarig för deras ElectriVillage-satsning.

Det finns ingen färdig formel för att skapa en mer miljövänlig stad. I många koncept, som Viable cities, handlar det om att uppnå klimatneutralitet till ett visst årtal. Gemensamt för de flesta är målet att hitta smarta, användbara lösningar som kommer alla till del. Mariestads kommun har vågat testa många olika metoder. Flera försök har blivit riktiga succéer, medan andra förpassats till skräphögen. Kontentan är att öppenhet och innovation går hand i hand.

– När man testar nytt måste man också ha modet att misslyckas, och sedan testa igen. För annars lär man sig ingenting, säger Susanné Wallner.

 

Belöning ger engagemang

En viktig framgångsfaktor är samarbete mellan olika typer av människor och organisationer, som till exempel affärsidkare, myndigheter och universitet. Gärna kompletterat med ett belöningssystem.

Susanné berättar att det finns städer i Europa som har ett poängsystem för att belöna medborgare som gör rätt ur ett klimatperspektiv. Det kan till exempel vara att sortera sina sopor korrekt eller att spara på vattnet. De som lever upp till en viss nivå får en bonus eller en rabatt. Det bidrar till att man som individ tycker det är värt att göra en insats. Ungefär som att panta tomburkar och flaskor ­– där vi svenskar är i världstoppen, tack vare det tydliga och enkla systemet där vi får pengar tillbaka direkt.

 

Solcellsdrivna soptunnor

Andra exempel på klimatsmarta insatser är solcellsdrivna soptunnor för stadsbruk, som både komprimerar skräpet, håller skadedjur borta och själva skickar en signal till renhållningen när de behöver tömmas. Förutom bättre miljö för alla invånare finns det också stora pengar att tjäna på en sådan satsning, eftersom renhållningen kan minska sina turer och bara tömma vid behov.

Det kan också handla om samordnad distribution, där till exempel taxi kan köra mer än reguljära kunder och sjukresor.

– I Mariestad testade vi att låta taxi köra även varor under coronapandemin. Vi inledde ett samarbete med en stor livsmedelskedja som ännu inte hade utkörning av mat, men även vanliga klädbutiker hakade på. Kylkedjan för mat löstes med hjälp av en digital puck som noggrant mätte temperaturen, och en särskild väska för kylning. För att lösa samordningen skapades en app där kunder hade möjlighet att boka sina leveranser.

Hela projektet var ett samarbete mellan Taxi Stockholm, Coop, Stora Enso, Lindholmen Science Park och Sustainable Innovation, medan Freelway skapade appen.

 

Körde vätgasbil till Glasgow

Mariestad är också kända för sitt lyckade försök med vätgasbilar och har byggt världens första fossilfria tankstation för vätgas. Stationen kopplades till en solcellspark och i början möttes projektet med skepticism från olika håll. Sedan visade det sig att konceptet fungerade mycket väl – och succén var ett faktum. Det hela ledde till att Mariestads kommun köpte in 11 vätgasfordon som kunde tanka på den egna stationen.

– Den allra första bilen vi köpte in, en Toyota Mirai, kunde köra max 45 mil. Den andra Toyotamodellen körde vi ända till Glasgow med, för att delta vid FN:s klimattoppmöte i fjol. Den klarar 65 mil, ungefär som en vanlig diesel- eller bensindriven bil. Ett kilo vätgas kostar 90 kronor, och man kan ta sig 10 mil på ett kilo. Det innebär en milkostnad på 9 kronor, vilket är klart konkurrenskraftigt jämfört med dagens bränslepriser, säger Susanné Wallner.

 

Energimix viktigt
Hon är hoppfull inför omställningen och möjligheten att skapa fler klimatsmarta städer. Men hon menar också att det krävs mod av politiker och beslutsfattare att tänka strategiskt. Det räcker inte med punktinsatser, man måste tänka stort och med långsiktiga spelregler.

– Jag tror att omställningen kommer ge oss stora möjligheter, men det krävs också att det blir enklare att välja rätt. I framtiden kommer vi se en mix av bränslen; el, vätgas, biogas. Man ska inte ställa energislag mot varandra, den insikten är oerhört viktig för att komma framåt i sitt klimatarbete.

 

Fakta Viable Cities och ElectriVillage

Från början var Viable Cities nio svenska städer som skulle ställa om och bli mer klimatsmarta. Siffran ökade snabbt till 23 orter och ganska snart spreds konceptet till Europa, där 100 städer nu finns med. Målet är att bli klimatneutrala innan 2030, med ett gott liv för alla inom planetens gränser. Viable Cities är Sveriges största innovationsprogram, där tre myndigheter står bakom initiativet; Vinnova, Energimyndigheten och Formas.

ElectriVillage (kallades tidigare Test- och demonstrationsplats) är namnet på en satsning där test och demonstration av hållbara transportlösningar och energisystem, genom olika projekt, sker i modellområdet. Mariestad är landets första ElectriVillage.

Läs mer: https://www.viablecities.se/klimatneutrala-stader-2030

Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: 10.00 - 16.00
Lunchstängt: 12.00-13.00