Tips från Enkelhetscoachen: Så här gör du slut med räkningshögen!

Bildas det snabbt högar av post hemma? Tillhör du dem som förvarar brev i återvinningshögen så att viktiga papper och räkningar försvinner? Då kan jag hjälpa dig.

Här följer 5 busenkla tips för hur du förvandlar köksbordet till effektiv postcentral på nolltid.  

1. Gå igenom posten direkt när du kommer hem. Innan du kastar dig över andra måsten. 

2. Gör dig av med det som du inte ska ha kvar. Bara ner med det direkt i pappersåtervinningen! 

3. Lägg allt du behöver läsa på en bestämd plats. Läsa får du göra sen. 

4. Registrera räkningarna för betalning. De flesta banker har en smart telefon-app för snabb och enkel inscanning av räkningar. Om du väljer att inte registrera räkningarna direkt sparar du dem på ETT ställe. Lägg dem inte tillsammans med lappen om föräldramöte i skolan och det där receptet som du rivit ut. 

5. Lägg undan det du ska spara (exempelvis försäkringsbrev eller information från Skatteverket), där de ska vara. Orkar du inte sortera in i pärmar/mappar direkt går det utmärkt att ha en ”Att sortera in plats” som töms med jämna mellanrum. 

Fastna nu inte med tidningen eller andra tidstjuvar. Det gör dig bara distraherad från det du egentligen skulle göra – ta hand om posten!

Brita Hahne är grundare av Smpl och professionell enkelhetscoach och organisatör.