Följ strömmen – trampa elektriskt

När vägarna sopas rena från grus då vet man – våren är här och det är dags att ta ut cykeln från förrådet. Är du en av dem som funderat på att skaffa elcykel? Här är experttipsen du vill läsa innan du investerar. Och du som redan “trampar elektriskt” hittar kloka råd om service och däckbyte. Tack Niklas!

 

Låga driftskostnader, naturupplevelser och större frihet i vardagen. Det finns en lång rad fördelar med att äga en elcykel. De första modellerna var främst transportmedel för urbana miljöer men idag  finns det även ett stort utbud av elcyklar för turer i skogen och på fjället.

 

Niklas Sundberg är butikschef på Söder Sport i Östersund. Han berättar att det är en stor efterfrågan på elcyklar, och att utbudet är minst lika gediget. Hur vet man då vad man ska titta efter? Utöver faktorer som vilken sittposition och vilken modell på styre man trivs bäst med, rekommenderar Niklas en extra fundering kringvalet av motor.  Det påverkar både prislappen och cykelupplevelsen – och han har en favorit:

– Elcyklar med en centrummotor som driver på pedalerna, har en bra viktbalans och ger en mjukare upplevelse som är lik den du får på en vanlig cykel. De är tyvärr lite dyrare, men effektivare och du tar dig   än med andra modeller, säger Niklas.

 

Investera i ett bra batteri

Det är också värt att kika närmare på vilket batteri som sitter på cykeln. Niklas har några goda råd:

– Om du vill ha en bra cykel som håller i många år bör du kolla i prisklassen från 20 000 kronor och uppåt. Och då är det viktigt att  du försäkrar dig om att batteriet som levereras med cykeln kommer från ett välkänt kvalitetsmärke. Då får du säkrast ut mest av din investering – både sett till räckvidd och hållbarhet.

Enligt Niklas tar du dig i snitt sex mil på en laddning av ett batteri av den typen och så långt som 15 mil vid optimala  förhållanden. Om du tar väl hand om ditt batteri kan det hålla upp till 10 år.

 

Lokal service

I jämförelse med en vanlig cykel utsätts en elcykel för mer slitage, både på grund av vikten och att den körs i högre hastigheter. Därför ska en elcykel helst lämnas in på service minst en gång per år. Det finns även några saker du ska  vara uppmärksam på mellan servicetillfällena;

– Med jämna mellanrum behöver du kolla så att inga delar “skakat sig lösa” och smörja kedjan. Och precis som med bilar är det viktigt att spetsa öronen om du hör ett missljud eller anar att något är fel med din cykel. Då ska du lämna in den på service direkt.

 

Byta däck – lämna in eller göra själv?

Många som kör elcykel även vintertid byter till dubbdäck, om du vill göra det, eller behöver nya däck av en annan anledning, kan det vara skönt att låta en verkstad göra skiftet, men enligt Niklas är det inte ett måste. Hur lätt, eller svårt, ett däckbyte är beror till stor del på vilken motortyp cykeln har:

– Om cykeln har en centrummotor kan du enkelt byta däcken hemma, precis som på en vanlig cykel. Om motorn i stället är placerad på fram- eller bakhjulet kan det vara lite krångligare, och är man inte så van kan det kännas tryggt att få hjälp av en verkstad.

 

I en prisjämförelse mellan olika cykelverkstäder får du betala ca 1 000–1 500 kronor för en service och för däckbyte får du räkna med en kostnad på 250–700 kronor. Många cykelverkstäder erbjuder bara service på de elcykelfabrikat som de själva säljer och därför vill Niklas rekommendera att du köper din cykel av e lokal handlare.

– Varje cykelverkstad tar hem reservdelar för ”sina” elcyklar och dessutom får mekanikerna utbildning för specifika märken för att kunna ge kunderna bästa möjliga service.

Om du ändå väljer att köpa elcykel online kan det vara klokt att kolla upp så att det finns en verkstad i ditt närområde som erbjuder service för just din cykel.

 

 

Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: Stängt