Enkla Elbolagets logga
Enkla Elbolaget – 15 år av engagemang

Året var 2008. Vi hade länge tyckt att det behövdes ett nytt, lite enklare och mer hållbart elbolag på elmarknaden med hjärtat på rätt ställe. Sagt och gjort. Där och då föddes Enkla Elbolaget.

Så här 15 år senare är vi fyllda av både glädje och tacksamhet för den resa som vi har fått vara med om. När vi klev in på elmarknaden 2008 var det med fokus på enkelhet, något som var revolutionerande på en krånglig elmarknad.

– Vi anammade ett utifrån-in-perspektiv, satte oss in i elkundernas situation och det som vi förstod var viktigt för dem när det gällde relationen till sin elleverantör. Vi satte kunden i centrum, helt enkelt, säger Lotta Olsson, säljchef privat – och marknadschef på Enkla Elbolaget.

Kundupplevelsen för oss har alltid varit en stor drivkraft. Vilket inte minst uppmärksammats i flera kundnöjdhetsindex och första pris i ”Bästa kundservice” i energibranschen 2020. Både privat- och företagskunder kan alltid förvänta sig ett professionellt och personligt möte med en säljare/kundservicemedarbetare när så önskas. Detta har varit särskilt viktigt med tanke på utmaningarna på elmarknaden och de frågor som har uppstått bland kunderna.

– En engagerad och lyhörd kundservice är A och O. Att i varje kundkontakt guida, förklara och inspirera och fortsätta skapa värde. Vi vill helt enkelt ge energi istället för att ta. För oss innebär det att ständigt sträva efter att förstå vad som förenklar för kunden här, nu och imorgon. För att det ska vara möjligt måste vi alltid våga ligga steget före och rikta lampan mot framtiden. Vi tror att den är enkel, smart och klimatklok, säger Lotta Olsson.

 

Hjärtat på rätt ställe

Vid sidan av vårt kundupplevelsefokus har alltid vårt Enklahjärta bankat lite extra när vi fått möjlighet att engagera oss i samhällsfrågor. Vi tar samhällsansvar, ibland kallat CSR, Corporate Social Responsibility, vilket i högsta möjliga mån alltid ska genomsyra det vi gör. Det handlar om såväl miljömässigt och ekonomiskt som socialt ansvar.

– Ett bolag i vår storlek förväntas ta ansvar. Och det gör vi, men inte för det förväntas av oss, utan för att det är något vi verkligen vill och har bestämt oss för att göra, säger Lotta. Hon fortsätter:

– Genom att integrera sociala och miljömässiga värden in i vår verksamhet bidrar vi till ett mer hållbart och ansvarsfullt samhälle.

Områden som berör oss lite extra är samhällsfrågor kopplade till energi, miljö och människors lika värde. Ett exempel på ett sådant engagemang är vår hjärtstartarkampanj som alltid infaller vid alla hjärtans dag när vi skänker en hjärtstartare till en förening nominerad av allmänheten.

Så – låt oss hurra för 15 år av enkelhet och hjärtlig engagemang. Nu riktar vi blicken mot framtiden och fortsätter vår resa som det enkla, hållbara elbolaget med hjärtat på rätt ställe.

Liknande artiklar

Effektivt brandskydd och hantering av batterier – Experttips för ditt hem

Vilken brandskyddsutrustning borde alla ha hemma? Hur hanterar du ett antänt batteri och vad ska du göra om elden inte går att stoppa? Brandskyddsföreningens elexpert har svaren.   Nödvändig brandskyddsutrustning för hemmet Joakim Jonsson är elexpert på Brandskyddsföreningen. Han berättar att du kan minska risken för elbränder genom att se till att elanläggningen och alla […]

Träbaserade vindkraftverk – Både grönare och starkare

Från en visionär idé på Chalmers 2016 till ett torn för ett kommersiellt vindkraftverk i drift 2023. Träteknologiföretaget Modvion har reformerat tekniken för förnybar elproduktion med sina innovativa konstruktioner i laminerad träfanér.   Allt började på Chalmers, dit uppfinnaren och båtbyggaren David Olivegren vände sig för att undersöka om hans vision om vindkraftverk i laminerad […]
Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: Stängt