Claes gjorde om sin ”gubbcykel” till elcykel

Intresset för elcyklar ökar, inte minst inför pendlingssäsongen. Vi har pratat med Claes Rapp som satte en portabel elmotor på sin vanliga cykel. Idag cyklar han långa sträckor utan problem och tycker det är praktiskt att kunna ta med sig motorn när cykeln står parkerad. Det minskar stöldrisken avsevärt.

Början av hösten är högsäsong för cykelpendling och på senare år har det blivit allt fler elcyklar i pendeltrafiken.

– Elcykel är ett bra sätt att få motion, samtidig som du når längre och slipper komma fram svettig till jobbet, säger Claes Rapp som bor i Vasastan i Stockholm.

Han är en av många cyklister som konverterat till eldrift, men som valde en annorlunda väg och köpte en portabel elmotor till sin vanliga cykel.

– Jag hade provat en grannes elcykel och funderade på att köpa en egen. Men det var dyrt! Samtidigt var jag nöjd med min vanliga ”gubbcykel” med korg och pakethållare, säger Claes Rapp.

Att skaffa en ny cykel när hans egen var fullt fungerande kändes dessutom som resursslöseri. När Claes så hittade en hemsida om ”sätt elmotor på din vanliga cykel” blev han nyfiken. Han ringde företaget och fick komma och testcykla direkt.

40 till 70 kilometers räckvidd

Företaget bakom hemsidan heter Zipforce och deras elmotor är en svensk uppfinning, berättar Claes. Den monteras på ett fäste, vanligen på cykelns framhjul. När du trampar känner en sensor av din trampfrekvens och motorn drar i gång. Ett gummihjul som ligger an mot cykelns däck bidrar till att driva cykeln framåt. Motorns hjälpkraft ställs in med ett skruvreglage eller via en app, och för att enkelt komma åt appen under färd har man lämpligen telefonen i en hållare på styret.

Idag finns det ett par olika modeller att välja på, med räckvidder på mellan 40 och 70 kilometer, beroende på modellens batteristorlek och hur hög dragnivå du väljer.

– Det finns tre lägen: Muskel, Eko och Super. Vid den första har du lite motorhjälp men trampar i stort sett med egen kraft, Eko ger en del driv men sparar batteri och Super ger massor av skjuts, då går det fort. Jag slår på Super om jag ska uppför en backe, säger Claes Rapp.

Minskar stöldrisken

Det blev nämligen affär efter provturen, Claes berättar entusiastiskt om motorn. Idag har han cyklat med elmotor i 4 månader och han har till och med uppgraderat till en senare modell.

– Den första elmotorn jag köpte var ganska tung, nu har jag en Slim-modell. Den väger bara 2 kilo och räckvidden är uppåt fyra mil på en laddning.

Motorn är enkel att montera – i princip bara att skruva fast fyra stag och sen justera så att motorn sitter helt rakt. När fästet väl sitter på plats klickar du bara i motorn, slår på den och kör. När du parkerar klickar du loss motorn och tar den med dig i en påse eller väska. Praktiskt tycker Claes, eftersom stöldrisken är väsentligt lägre för en vanlig parkerad hoj än för en elcykel.

Bra fart uppför

Eftersom Claes är pensionär behöver han inte jobbpendla, han cyklar för nöjes skull och oftast inom Stockholms innerstad. Men en gång i veckan tar han cykeln ut till Bromma för att hämta ett barnbarn på förskola. Det blir ett par mil ungefär, enkel väg.

– Tranebergsbron är inte att leka med men när jag växlar upp till maximalt dragläge så kan jag sitta och njuta på sadeln och tycka att livet är rätt soft, säger Claes Rapp.

Och på vintern då, fungerar hjälpmotorn även när det är slaskigt och fruset? Det kan inte Claes Rapp svara på eftersom det är första säsongen med Zipforce. På företagets hemsida kan man dock läsa att elmotorn fungerar bäst med relativt släta däck som är avsedda för vägcykling. Däck med grövre mönster kan fungera under vissa förutsättningar, men företaget avråder från dubbade vinterdäck.

FAKTA ZIPFORCE – SÅ FUNKAR CYKELMOTORN

  • Elmotorn är en 3-fas permanentmagnetmotor. Den drivs av ett vanligt laddningsbart lithiumjonbatteri som ger hög energieffekt i förhållande till vikt. Hela motorenheten väger 2-2,9 kilo beroende på batteristorlek.
  • En trådlös sensor som fästs nära pedalerna känner av trampfrekvens och drar igång motorn. Drageffekt regleras antingen med ett skruvreglage på motorn eller via en app.
  • Om du använder appen placerar du lämpligen din smartphone i en hållare på cykelstyret för att kunna växla under färd. Det funkar också att ha telefonen i ficka eller ryggsäck vid regn.
  • Elmotorn monteras med hjälp av ett fäste på framhjulet (vanligen, det går att montera på bakhjul också). När du ska cykla, klickar du i motorn i fästet, slår på strömmen och kör.
  • Med extra fästen kan du flytta motorn mellan olika cyklar.
  • Företaget bakom elmotorn är svenskt och tillverkningen sker i Småland.

Källa: zipforce.se

FAKTA ZIPFORCE – SÅ FUNKAR CYKELMOTORN

  • Elmotorn är en 3-fas permanentmagnetmotor. Den drivs av ett vanligt laddningsbart lithiumjonbatteri som ger hög energieffekt i förhållande till vikt. Hela motorenheten väger 2-2,9 kilo beroende på batteristorlek.
  • En trådlös sensor som fästs nära pedalerna känner av trampfrekvens och drar igång motorn. Drageffekt regleras antingen med ett skruvreglage på motorn eller via en app.
  • Om du använder appen placerar du lämpligen din smartphone i en hållare på cykelstyret för att kunna växla under färd. Det funkar också att ha telefonen i ficka eller ryggsäck vid regn.
  • Elmotorn monteras med hjälp av ett fäste på framhjulet (vanligen, det går att montera på bakhjul också). När du ska cykla, klickar du i motorn i fästet, slår på strömmen och kör.
  • Med extra fästen kan du flytta motorn mellan olika cyklar.
  • Företaget bakom elmotorn är svenskt och tillverkningen sker i Småland.

Källa: zipforce.se

Välkommen till
Enkla Elbolaget
Stängt
Ring oss
Idag: Stängt